Tökéletesen olvasható anonimitás
Graffiti-reflexiók
:Sirbik Attila
:Ricz Géza
A
magárahagyottság a klasszikus értelemben vett graffitire ma éppúgy igaz, sőt
talán erősebben, mint valaha. Tőlünk
nyugatabbra, ahol a graffiti elég régen jelen van, és a társadalom reakcióideje felnőtt
a graffitisek ténykedéséhez, az illegális graffitik néhány óránál, napnál nem
élnek tovább ténylegesen. Viszont fényképen, videón, magazinokon, számítógépeken
és az interneten keresztül megkezdik virtuális életüket. Ez a virtuális
kommunikációs mozgás határozottan megváltoztatta a graffiti közegét az elmúlt
6-8 évben. Az
anonimitás ebben az esetben szubjektív kérdés. hiszen a legtöbb graffiti
szignálva van, hacsak pszeudonimmel is. Alapesetben a graffiti maga az alkotó
neve, és ott vannak olyan nem mellékes elemek, mint a festő
stílusa, csapata, a helyszín. Mindezekből
következik, amire kérdésedben te is utalsz, hogy az alkotó – egy külső
szemlélő
számára – láthatatlan kommunikációs térben mozog, ami viszont az avatott szemek
számára rengeteg információval szolgál, és épp ez a kommunikáció az egész
jelenség mozgatórugója. Tehát olyan anonimitásról beszélhetünk, amely a megfelelő
kulturális kulcsok birtokában tökéletesen olvasható.
Amikor
arról beszélsz, hogy a társadalom reakcióideje felnőtt
a graffitisek ténykedéséhez, abban úgy vélem megbújik néma társadalomkritika
is, vagy ha konkrétan nem is az, akkor esetleg valamiféle provokáció, valami
akcióra vágyó hajlam. A graffitinek több műfaját
különböztethetjük meg. A politikai, társadalomkritikai színezetű
graffittik esztétikai kivitelezése éppoly lényeges mint a „pusztán” művészeti
értékeket képviselő falrajzoké,?
Húzható egyáltalán éles vonal a különféle stílusok közé, mi az ami a graffitik
esetében megkülönbözteti az egyiket a másiktól? Mondjuk Banksy esetében, nagyon
erősen jelen van
a társadalomkritikai, de ugyanakkor a művészeti
igényesség hangja is.
A
graffiti és a kispolgári társadalom között van egy állandó természetes
feszültség. Ennek egyik oka a műfaj
provokatív, kritikus jellege. A másik jelentős
ok a graffitisek, vagy sokszor
graffitisnek titulált értelmetlen rongálók meggondolatlan, illegális
ténykedése. A másik oldalon ott vannak a negatív társadalmi sztereotípiák. Ez
soha nem fog megváltozni. Mindig lesznek graffitisek, akik nem veszik a fáradtságot,
hogy elgondolkozzanak azon, hova is fújnak, részegen ténykednek, vagy
pusztán sík hülyék. Így kerülhetnek firkák műemlékekre,
templomokra, vagy például a szabadkai vároháza belső
díszítő
festésére. Természetes, hogy ezek közfelháborodást okoznak. Engem
meg az bosszant,
hogy az emberek nagy része nem képes fél percet szánní rá az életéből,
hogy eljusson odáig, addig az egyszerű
megállapításig, hogy graffiti és graffiti között hatalmas különbség lehet. Az
átlag emberek agya ki van mosva a média álal. Beléjük van táplálva, hogy a
graffiti az valami rossz. Nem számít, hogy legálisan, például önkormányzati
megbízásből készülő falfestményről van szó,
vagy egy részeg idióta szerelmi vallomásáról. Ami festékszóróval készül az
firka és kész, le kell köpni pffhe. Ezen egyszerű tény okán erősen
társadalomkritikus vagyok. (smiley)
A
politikai graffitik teljesen külön kategóriát képeznek. Általában a verbális
üzenethagyás céljával készülnek, de ebbe nem mennék bele, mert ez egy külön
beszélgetés témáját képezhetné.
Míg
a graffiti esetében az utcán vagy, egy bizonyos módon meghatározott
környezetben, atmoszférával körülvéve festesz, vagonok között, külvárosi
telepeken való “gyalogolás után”…addig a vászonra vitt képeid éppen ezeket a
hangulatokat próbálják megörökíteni? Mostanában elkezdtél a falakra is ecsettel
festeni, mi történt? Elkezdett visszahatni a festészet a falfestésre, ahogyan
régebben fordítva történt?
Mindezek
a dolgok értelemszerűen kölcsönhatásban vannak
egymással. Mind a kívülről érkező bennem teremtődő hangulat, mind az érzés, ami
hatalmába kerít festés közben azonos. A belső
késztetés megegyezik. Miért ne használnám ki a falfestéskor szerzett
tapasztalatokat a festészetben és fordítva. Arra törekszem, hogy minden, amit
csinálok, egy kerek egész szeletévé váljon, és kölcsönös dialógusban legyenek
egymással. Egy kerek egésszé, ami én magam vagyok.
Manapság
van még értelme a graffiti radikalitásáról beszélni a múzeumokkal,
kiállítótermekkel szemben, vagy ez már csak a múlt?
A
graffitisek egy része ma sem akar hallani a graffiti galériákba hurcolásáról. Ők
határozottan a bombingban, a graffiti hardcore vonalában mozognak, ahol a
motiváció nem az esztétika, a minőség, hanem a
mennyiség és a bevállalósság, ahol végképp nem számít a társadalom reakciója,
kizárólag a szubkultúrán belüli, azonos értékrenddel rendelkező
srácokkal való kommunikáció. Ugyanakkor
a streetart megjelenésével, a kommunikációs csatornák kitágulásával, a
technológiai újítások révén, egyre többen választanak sajátos, kísérleti
utakat. Ez a jelenség fordítottan is igaz, a klasszikus művészet,
festők,
illusztrátorok, grafikusok is egyre gyakrabban nyúlnak az utcai művészet
eszköztárához, ez a keveredés, mint a keveredés általában, jótékony hatással
bír, és ez összességében azt eredményezi, hogy a galériákban egyre gyakrabban
találkozhatunk az utca apró szeletkéivel.
Számodra
mit jelent a graffiti?
Az Alfa
és az Omega, a takaró amit magamra húzok, a világ dermesztő
levegője
ellen.
Melyek
azok a városrészek, amelyeket a graffitihez társítasz, társítanál? Más mondjuk
egy kis illetve egy nagyváros esetében? Mennyiben meghatározó a városkép, mint egész a
graffitti kivitelezési módját tekintve? Beszélhetünk egyáltalán ilyesmiről?Önálló
alkotások, reflexívek, vagy ez teljesen változó és alkotótól függ?
A
graffiti alapvetően külvárosi műfaly. A külvárosi, pusztuló területek, lakótelepek,
ipari zónák biztosítják a stílus alapfeltételét, a méretes szürke falfelületek,
amelyeken csak javíthat, ha valaki kifesti őket. Ilyen felületek minden városban megtalálhatók. Persze egy
nagyváros, ahol az emberek és a falak összezsúfolva, sokkal közelebbi
szimbiózisban élnek, és a szociális, kultúrális feltételek is adottak, a jelenség sokkal inkább képes
burjánzani.
A
bomberek nagy része törekszik a tipikus graffiti stílust, az aktuális divatot
követni, ezért általánosságban kisebb és nagyobb városokban nem beszélhetünk
kivitelezésbeli különbségekről. A különbség
az egyénben van, ha egy városban van egy aktív, egyedi stílusú writer az hatással
lehet az egész város stílusára. A trendeket persze a nagyvárosok diktálják, New
York, Berlin, Párizs, de ezek engem épp annyira hidegen hagynak, mint Jay Z
legújabb videója (smiley).
Milyen
lenne egy graffiti nélküli világ?
Az egy
jobb, de unalmasabb világ lenne.