Közös Rom - Dr Máriás írása az ÉS-ben






drMáriás
A közös rom
LIII évfolyam 12.szám, 2009. március 20.

Miközben a hivatalos képzőművészeti élet szolid mértékben a halál jegyeit hordozza magán, lévén agyonterhelt megannyi zseniális, a közép- és az idősebb generációhoz tartozó eszméletlen fontosságú mesterrel, akik - tisztelet a kivételnek - képtelenek egy atomnyit is megújulni, frisset, újat, életszagút teremteni, hisz szorítja őket a piaci elvárás, mivel a kuncsaftok a katalógusból ilyet meg olyat választanak, akkor már ne zavarják meg őket, ne változzon a stílus, miközben a fiatalok, szegények, meg jönnek, csak jönnek. S bár kevesen vesznek róluk tudomást, ők maguk meg nem akarnak múzeumokat, ezeket a sokszor ideológiákkal és klikkekkel agyonvágott ravatalozókat bevenni, mert nem érzik azokat magukénak, s be kell vallani, joggal, így hát kis, félreeső, bensőséges helyeken állítják ki portékájukat, barátoknak és hasonszőrűeknek, mert ez az ő világuk, ahol értik, értékelik őket, s így tud túlélni szellemi valójuk.
Amikor Ricz Géza festményeivel először találkoztam, fogalmam se volt, hogy ő kicsoda, hány éves, honnan jön, s mi az ars poeticája. Így az alkotásai láttán, amelyek megdöbbentettek finomságukkal, azon morfondíroztam, hogy vajon mifajta ember festhette ezeket az urbánus valóból kiemelt, finom részleteket feldolgozó, precíz, mégis sejtelmes, titokzatos hangulatokat sugárzó alkotásokat, amelyek mély barnákban, légies sárgákban és fémes ké­kes­szür­kékben megcsillanó emlékeket mutatnak be egy-egy, a szédülés és az álom határán keletkezett, bátor képzelőerővel kinagyított, átfogalmazott, megtisztított és a festészet megfoghatatlan spiritualitásába emelt tárgyi részletükkel.
Ricz megdöbbentő erővel sugall hangulatokat, méghozzá olyan archaikus, gyermekkori emlékeket, érzéseket idézve képi nyelvével, amely elhagyott városrészek, roncsok, leselejtezett vagonok, vízparti, elhagyatott csónakok, hordók, egyszóval a romok világát sugározza úgy, hogy azt saját emlékeink visszacsillantásával szólaltatja meg; mint közös élményt arról a valóról szólva, amelyről mindannyian tudjuk, hogy már nincs, mégis visszavágyódunk hozzá, akár a legszánalmasabb romhoz, hiszen az saját letűnt időnket személyesíti meg, nem hazudva, csak széppé, kedvessé, szerethetővé téve azt.
A képek címe finoman aláhúzza a giccs­mentes melankóliát, amelyet a ké­pi­ségük hordoz: Tetők, Várakozás, Narancs, Bi­cikli, Sínbusz, A hatos stb. S ahogy elnézem őket, s akaratlanul is zabálom azt a csak utaló színű és formavilágú spirituszt, amely dől le róluk, eszembe jut gyer­mekkorom kedvenc helye, egy hatal­mas roncstelep, ahol teherautók, hatalmas gépek, vasak, huzalok, vegyi hulla­dé­kok hevertek, amelyeket körberajzolt az egyéb könnyebb fajsúlyú szemét végte­len mennyisége, amelyben bóklász­va összességében úgy éreztem magamat, mint az ipari világ pusztulásában az életet jelentő agyag dagasztása helyett nérói szerepbe kényszerült gyermek, aki a hasznavehetetlen kacatok rozs­dás valóságában mártózva élvezi a városi lepattantság ezerszínű alkonyát, távoli veszekedésekkel meghitté tett patinás kilátástalanságát, a láthatatlanul a szobák mélyeibe, árnyaiba, sötétségeibe szorult szívek szenvedélyes dobogá­sát. És akkor eljött a nagy nap, egy for­ró, nyári kora délután, amikor szoká­sos körutamra indultam a rom világába, s amikor odaértem, csak egy hatalmas tüzet láttam: égett minden, a rengeteg hasznavehetetlen tárgy, leragadt járgány, kiütött szemű, gyomrú gép, megnyomorított bádoglap, autógumik hegyei, s valami kimondhatatlan szomorúságot éreztem. Azt, hogy egy utazás, egy hatalmas, belső utazás itt véget ért, s az égbe ment azzal a sok kacattal együtt, amelyek nekem a belső játékteret jelentették, a várat, amelyben én voltam az úr, ahol mindaz a szemét mint önmagáért való szép csakis az enyém volt, s lám, többé sohasem lesz az.
Ricz Géza képei láttán megbizonyosodtam, hogy ez a kedves romvilág még él, hiszen az köszön vissza a képeiről, amely közös mindannyiunkban, mert előhozza és élteti a múlt szellemi utazásait. S milyen érdekes, hogy ezt immár az újak, a fiatalok hozzák, ami ugyanakkor természetes is, hiszen ugyanazt élik ők meg, amit egykoron mi, s lám, közülük most néhányan, ahogyan Ricz Géza is, olykor az egész várost akarják mint romot graf­fi­ti­mű­vész­ként átfesteni, máskor pedig konszolidáltabb, de annál elmélyültebb és ütősebb hangvételben galériákban festőművészként elénk tárni.
(Ricz Géza kiállítása a Portfolio Points kiállítássorozat keretében a Kőlevesben tekinthető meg.)

http://www.es.hu/print.php?nid=22458